2 - А практичні завдання


Практичне заняття.
Тема.  Розділові знаки  у складному реченні. -26.03.20
Мета: удосконалити загальнопізнавальні вміння інтонувати безсполучникові  складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових та інших типах складних реченнях, розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати  й конструювати  складні речення із смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання; виховувати  культуру мовлення.
Хід заняття

І.Повідомлення теми, мети і завдань заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування.
1.Яке речення називається складним?
2.Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові речення? Які розділові знаки у ньому вживаються?
3. Які розділові знаки вживаються у складносурядному та підрядному реченнях?
2. Робота біля дошки. Виконати синтаксичний аналіз складних речень:
1. Повіяв вітер по долині – пішла долиною луна.
2. Хоч ми собі брати, але наші кишені не сестри.
3. Виконання практичних завдань:


Використані джерела:
Плющ М. Я. Сучасна українська літературна мова. – К : В\ ш, 1994
// Дивослово. - № 5.- 2000, С 5




1 завдання. Випишіть із поданих речень складносурядні,  визначте граматичні основи, кількість частин. Виконайте синтаксичний аналіз 1-го із складносурядних речень.
1 варіант. Не повернуть козаки з походу, Не заграють сурми на зорі... Будуть вік стояти біля броду Посивілі верби-матері. 2. Я хотів би, як ти, прожити, щоб не тліти, а завжди горіть... 3. Я для тебе горів, Український народе, Тільки, мабуть, Не дуже яскраво горів. 4. Ображайся на мене як хочеш, і презирством убий мене — Все одно я люблю твої очі і волосся твоє сумне. 5. Коли б я вірить став у Бога, То Бог на тебе схожим був. 6. І будеш ти у кожному диханні, і будеш ти навіки при мені Гасить зірки очима на світанні, Палить мене в безжальному вогні. 7. О жорстока! Щастя хоч краплину В душу мою змучену згуби — Полюби і зрадь через хвилину, Та хоч на хвилину полюби! (З тв. В. Симоненка)
1. Останній сніг приречено білів, Струмочок перший жебонів у тиші, І урочистий клекіт журавлів Стояв до ранку в зорянім узвишші. 2. І віє з лугу смутком голубим, І лист упав, І це уже — навіки. 3. На екрані синього вікна ніч цвіте зірками голубими . 4. Хліб і сіль для друга й брата, а для ката — грім (Б. Коломієць). 5. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива (Г. Чубач). 6. Ще молоко на губах не обсохло, а він женитися надумав (Народна творчість).
2 завдання. Визначте серед наведених речень складні з підрядними з'ясувальними, поясніть розділові знаки.
1. Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо, який маємо вигляд, що ми кажемо і як ми це кажемо. 2. Грецький філософ Геракліт якось сказав своїм учням, що все змінюється, окрім закону змін. 3. Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4. Єдиний спосіб на землі вплинути на іншу людину — це говорити про те, чого вона хоче, і навчити її, як здобути бажане. 5. Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 6. Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. 7. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі)
3 завдання. Перекладіть текст українською мовою. Випишіть складнопідрядні речення з підрядними означальними та з’ясувальними. Виконайте синтаксичний аналіз одного з них.
У большинства из нас довольно высокое мнение о своей личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том, чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (ЗаД. Карнегі).
4 завдання. Схарактеризуйте складні речення з підрядними місця та часу, поясніть пунктограми.
1 варіант.. Де кров текла козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко). 2. Лесі Українці було тринадцять років, коли вона надрукувала в журналі свій перший поетичний твір (3 журналу). 3. Хмельницький відновлює український політичний організм там, де він давно перестав існувати, створює могутнє високоорганізоване військо.
2 варіант. 1. У час, коли більшість масових повстань у Європі Нового часу зазнали поразки, Велике Українське повстання 1648 р. перемогло (3 тв. О. Субтельного). 2.. А він пригадує село, в садку налиті сонцем сливи, там, де дитинство протекло. 3. Туди, на залиту вогнем Україну, летить моє серце, летить (З тв. В. Сосюри).
Виконайте тести ЗНО.
Тестові завдання до теми «Складносурядне речення»
1. Складносурядним є речення
А Труби мінометів уже розпеклись так, що не можна було торкнутись  рукою.  
Б Привчав мене батько трудитись до поту, а мати — любити пісні.  
В Мати — це вічне одкровення, вічна радість природи, сталь і ніжність  поезії життя.  
Г Краю мій рідний, краю! Багато по тобі пройшло-потопталося літ і віків.
Д Чи доводилось вам чути, як чайка кигиче?
2. Складносурядним є речення
А Вода ума не мутить та й голови не смутить.  
Б Про землю піклуйся — золотим зерном милуйся.
В Тарас Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх народними піснями.  
Г Прожектор небо розсікає, і золоті аерозграї в його промінні мерехтять.  
Д Усім найкращим, що є в моїй душі, завдячую рідній батьківській хаті.
3. Складносурядним є речення
А Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь.  
Б Навколо стояла така тиша, що чути було золотий дзвін переджнивності.  
В Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселять.  
Г Матері все життя дивляться нам услід, вирядивши в люди.  
Д У всіх людей одна є спільна мова — братерська любов.  
4. Складносурядним є речення
А Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель, високо підведімо голови.  
Б Народ, захоплений танцем, все звужує коло так, що танцюристи мов в у криниці.  
В Пахне сіно лугове, і зав'язь в чистих росах зріє.  
Г Сонце, те невсипуще джерело всього життя, огріває своїм блискучим промінням усю землю.
Д Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє.
 5. Складносурядним є речення
А Я так люблю зимові вечори в людському домі, де зростають діти.  
Б Сумно і смутно людині, коли висихає її уява.  
В Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.  
Г Здобути волю — то мій рай.  
Д Лиш у труді живе людина, а без труда її нема.  
6. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Дощ пройшов (?) і Київ зеленіє.
Б Підбилися в зеніт Волосожари (?) і каже казку зірка до зорі  
В На лугах вже скошено траву (?) і літо буйне в береги ввійшло  
Г Людина створила культуру (?) а культура — людину.  
Д Слова — полова (?) але огонь в одежі слова — безсмертна, чудотворна фея, правдива іскра Прометея.
7. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Зрідка пробіжить тут заєць (?) або спиниться на кручі вовк.  
Б Ще мить (?) і Дрогичинська битва загримить.  
В Тільки коники сюрчать (?) та перепел іноді підпадьомкає.  
Г Тепло було (?) й вишні цвіли рясно.  
Д Сині роси зблискували на травах (?) і сонце купалось на левадах.  
8. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
 (розділові знаки пропущено)
А Хай наше слово не вмирає (?) і наша правда хай живе!  
Б Шугає вітер (?) а сніжні зорі все мені цілують чоло гаряче  
В Гармоніст грав, молодий з молодою кружляли, кілька їхніх супутників било в долоні (?) і вся ця картина була така несподівана, така  несправжня, неправдоподібна!
Г Реве Дніпро (?) й лани широкополі медами пахнуть.
Д Ні повітря не ворухнеться (?) ні пташка не защебече.
9. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
 (розділові знаки пропущено)
А На клумбах горіли маки (?) а ранні левкої тільки що розпускалися.  
Б На хвилину раптом стихли голоси (?) і спинилися тіні.  
В Ось уже й сонце золотою пучкою постукало в моє вікно (?) а за вікном на тепло заворкували голуби.  
Г Вітру на морі не було (?) проте клекотав сильний прибій.  
Д Хвилина ще (?) і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
10. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
 (роз ділові знаки пропущено)
А На сизих луках скошено траву (?) і літо буйне в береги ввійшло.  
Б Дерево стояло ще голе (?) однак на вітах його вже починалось пташине життя.  
В Чи то мені здається (?) чи то справді свист тихшає?  
Г Всім серцем любіть Україну свою (?) і вічні ми будемо з нею!  
Д Пахне сіно лугове (?) і зав'язь в чистих росах зріє.
11. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення (розділові
знаки пропущено)
А Осінь сумна (?) та весело жити.  
Б Чи то праця задавила молодую силу (?) чи то нудьга невсипуща його  з ніг звалила.  
В Що таке присудок (?) і чим він виражається?  
Г Світлу тишу лиш коники сюрчанням прошивали (?) та синички, стрибаючи в гіллі, наладжували голос на осінній.
Д Зима невелика (?) та в неї рот великий.
12. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Субота — не робота (?) і в неділю нема діла.  
Б Так по зимі приходять весни (?) і по грозі сіяє синь.
ВІ Гнат не винуват (?) і Калина не винна.  
Г А літо йде полями і гаями (?) і вітер віє (?) і цвіте блакить.  
Д Осінній вечір тихо догорає (?) і золото спадає з ясенів  
13. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення (розділові
знаки пропущено)
А Уже давно стояла ніч над землею (?) і зорі виблискували з темного  неба.  
Б Річка широка та глибока (?) а вода синя та чиста.  
В Пропав день (?) і собаки не брехали.  
Г Повз вікно ішла морська ніч (?) і десь торохтіли підводи.  
Д В хаті в неї як у віночку (?) і сама сидить, як квіточка.
14. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А В орача руки чорні (?) та хліб білий.  
Б Остап із Соломією сіли під вербою (?) але їм не говорилось.  
В А жайвір щебече (?) а сивий будяк посихає.  
Г За селом шелестіли хліба (?) і пахло полином.  
Д Я дивлюся на небо (?) й небо затихає в коливанні.   
15. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Я у думках до мами пригорнулась (?) і стало гарно й затишно мені.  
Б Стояла непорушно тиша, урочиста й ніби свята (?) а згори валив і валив лапатий сніг.  
В Душа моя плаче, душа моя рветься (?) та сльози не ринуть потоком  буйним.  
Г Теплий день розхлюпує блакить (?) і ластівки купаються в промінні.
Д Над ними білка їсть горішки (?) і стука, стука дятел-птах.
16. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Здійнявся вітер ...» обрати
А тому люди застібнули пальта.  
Б і пішов дощ.  
В піднялася курява.  
Г закружлявши листя.  
Д холодний і неприємний.
17. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Ми не вивчили уроки ...» обрати
А і мама нас насварила.  
Б і пішли гуляти.  
В захопившись грою.  
Г тому боялися іти до школи.  
Д тому що забули записати домашнє завдання.
18. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Половіє безмежний клин озимої пшениці...» обрати
А і жита.  
Б і красується.  
В красуючись
Г високе красується жито.  
Д і високе красується жито.  
19. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Бабуся не прийшла до нас ...» обрати
А тому що була хвора.
Б вона нездужала.
В і ми занепокоїлись.  
Г образившись.  
Д тому ми гралися самі.  
  20. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Сміється сніг скрізь на безмежжі доріг ...» обрати
А заводячи в гаю пісню веселу.  
Б вітер заводить в гаю пісню журливу.  
В тому вітер заводить в гаю пісню журливу.  
Г і вітер заводить в гаю пісню журливу.  
Д хоч вітер заводить в гаю пісню журливу._







Практична робота. - 09.04.20
Тема.  Визначення багатозначних слів, омонімів, антонімів, паронімів.
Дане завдання оцінюється 6 балами
Завдання 1. Прочитати текст ,знайти в ньому омоніми .
 Росте клен обабіч дороги.Тяжко стояти ,бо вже старий .Тримається гордо,  адже настала осінь, він повинен прикрашати світ своїм чарівним листям.Найбільше тішиться з того красень-листочок , який примостився на найвищій гілці. Як йому хороше : скрізь видно,можна помилуватися красою золотої осені.
 Зненацька налетів вітер ,заскрипів старий клен, і посипалося листя додолу. Полинув у останній танок і лист з верхівки. Стрепенувся він від несподіванки. Коли опинився внизу, завмер від страху:
-Невже це кінець,я більше ніколи не побачу яскравої сонячної блакиті.Не хочу, щоб мене вкрив сніг.
 Потім вирішив:
-Напишу я про цю несправедливість матінці-природі листа. 
Завдання 2. Замість пропусків вставити й записати антоніми до виділених слів
Готуй влітку сани ,а_______ воза.
З малої хмари________ дощ буває.
Краще погано їхати,ніж______ йти.
Вночі тріщить ,а _ _   плющить.
Сонце на літо, а _ _ на мороз.
Ластівка день починає,а соловей______
Завдання 3. Поясніть лексичне значення фразеологізмів
З легкої руки, злий на язик, п'яте колесо до воза, від серця одлягло, влучати в яблуко, викинути з голови, крізь землю провалитись, на ноги поставити, сісти на мілину, терпець урвавсь, теревені правити, збити з пантелику, ні за холодну воду братися, облизня піймати, пороги оббивати.
4.  Дане завдання оцінюється 10 б.
Тести до теми «  Багатозначні слова, омоніми, синоніми, антоніми, пароніми»
1. Синонімічним є ряд слів
А автострада, траса, шосе, шасі, магістраль
Б мужній, безстрашний, хоробрий, сміливий, відчайдушний
В відстоювати, обороняти, боронити, пересилювати, захищати
Г заплаканий, смутний, замріяний, опечалений, невеселий
Д повсякчас, повік-віки, завжди, постійно, невгамовно
2. Доберіть синоніми до поданих слів.
Слово
Синонім
1 засновувати
А видавати
2 співвідноситися
Б відповідати
3 таланити
В організовувати
4 публікувати
Г практикувати

Д щастити
3. Синоніми виділено в реченні
А Я знаю вас, я не скажу нікому, що ми давно не вороги, а друзі.
Б Що засне, а що й розбудиться, чорний сон віків не збудиться.
В Не забувайте незабутнє, воно вже інеєм взялось!
Г По самісінький горизонт насій собі клопотів і гризот.
Д Чи ж неповторне можна повторити?
4. Антоніми виділено в реченні
А Навіщо вам мандрівний менестрель, коли живеться зручно і осідло?
Б У твоєму місті вечір, а вогні такі холодні і безцеремонні.
В Між нами ніч — глибока і густа — така коротка, а здається віком.
Г Загляне ніч буденно і казково у душу, як в розколотий горіх.
Д Тримати слово і удар тримати — що ще не вмієм ми у цім житті?
5. Антоніми виділено в реченні
А Це просто осінь, осінь восени.
Б Ми ніби і мудріші, і багатші, але щасливих менше на землі.
В І знову день печально і пророчо згорає у призахіднім вогні.
Г Час — жорстока ріка, та шукатиму брід, щоб вернутись печальною притчею.
Д На тлінну стеблиночку пам’яті нанизано вічність і мить.
6. Доберіть антоніми до поданих слів.
Слово
Антонім
1 багатий
А убогий
2 безвусий
Б упертий
3 бадьорий
В мовчазний
4 балакливий
Г літній

Д зморений
7. Доберіть антоніми до поданих слів.
Слово
Антонім
1 як-небудь
А нишком
2 явно
Б підступно
3 щиро
В природно
4 штучно
Г старанно

Д поспіхом
8. Явище омонімії використано з художньою метою у фрагменті
А Я не скрипковий ключ, а журавлиний тобі над полем в небі напишу.
Б Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій!
В А місяць все такий же — і молодик, і повен, і серпик, і рогалик, і місяць, як діжа.
Г Недумано, негадано забігла в глухомань, де сосни пахнуть ладаном в кадильницях світань,
Д Коли буду я навіть сивою і життя моє піде мрякою, я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою.
9. Омоніми є в усіх рядках, ОКРІМ
А вулканічна лава, дерев’яна лава
Б водяна пара, весільна пара
В футбольне поле, пшеничне поле
Г випускний бал, прохідний бал
Д антична байка, тепла байка
10. НЕМАЄ лексичної помилки в словосполученні
А хронометраж часу
Б офіційна особа
В прейскурант цін
Г подарувати презент
Д перша прем’єра

Дане завдання оцінюється 8 балами
Завдання 1. Знайти й виписати синоніми, визначити якими частинами мови вони виражені.
 (Гармидер,галас,гам)у лісі.
Багрянець вечірньої зорі(палав,мигтів,палахкотів).
Дерева ніби заціпеніли,скрізь було (тихо,спокійно).
Завдання 2.
1 варіант. Опишіть свій шлях до коледжу, вживаючи синоніми до слів іти, бігти.
2 варіант. Скласти твір -мініатюру «Зимовий день»,вживаючи синоніми.
Крижаний, холодний ,мерзла;
 чарівні,незвичайні;
гарний,погожий;
 світилось, іскрилось, блищало.
Завдання 3. 3найди пару . До слів у першій колонці доберіть антоніми з другої.
зима                                                                  сумний               
ясний                                                                хворий
веселий                                                             літо
здоровий                                                           гарячий                                               корисний                                                           лихо         
світ                                                                    пустий   
ласкавий                                                            незнайко       
високо                                                               шкідливий
повний                                                              тьма
щастя                                                                темний
кривда                                                               суворий
оптиміст                                                             правда
знайко                                                               низько   
добрий                                                              поганий
холодний                                                           песиміст


4. Дане завдання оцінюється 10 б.
1. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А ні в койому разі
Б відповіді співпадають
В слідуюча зупинка
Г на ваш розсуд
Д для любих цілей
2. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А відношення до батьків
Б коврове покриття
В заставив прочитати
Г часний сектор
Д перегорнути сторінку
3. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А чергувати в столовій
Б розкрийте підручник
В поступати в інститут
Г небезпечний поворот
Д бутилка шампанського
4. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А участковий лікар
Б печеня по-гуцульськи
В доказувати думку
Г здавати екзамен
Д смачні блюда
5. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А бувші студенти
Б блінчики з м’ясом
В сказати зайве
Г мебельна фабрика
Д білети на потяг
6. Лексичну помилку допущено в рядку
А вірно кохати
Б приймати участь
В впадати у вічі
Г трапляються недоліки
Д являється у сні
7.Лексичну помилку допущено в рядку
А вітальний адрес
Б екзаменаційний білет
В вступати до ліцею
Г святкові міроприємства
Д дипломатичні відносини
8. Лексичну помилку допущено в рядку
А невірний номер
Б завдати шкоди
В переказати кошти
Г матеріальне становище
Д підбивати підсумки
9. Лексичну помилку допущено в радку
А призвести до втрат
Б усунення недоліків
В перелік запитань
Г зворотна адреса
Д заказний лист
10 Лексичну помилку допущена в рядку
А передплата на газети
Б більша половина учнів
В заходи щодо поліпшення
Г прасувати білизну
Д виконати впродовж дня

Практична робота. - 16.04.20


Визначення стилістичного забарвлення словотворчих засобів. – 16.04.20

Мета: формувати навички визначення засобів словотворення, актуалізувати знання про засолби словотворення, їх роль у мові 
Обладнання: опорні конспекти


Хід заняття
1. Організація початку заняття.
2. Актуалізація опорних знань:
- Назвіть засоби словотвору
- Що таке похідна, непохідна, зв’язана основи. Наведіть приклади.
- Яка стилістична роль закінчення, префіксів, суфіксів у словотворенні
- Назвіть способи словотворення
3. Виконання завдань.
Опрацюйте опорний конспект
Опорний конспект.
 Слова поділяються на морфеми – найменші значущі частини (корінь, префікс, суфікс, закінчення). За допомогою префіксів і суфіксів утворюються нові слова та їхні форми, а за допомогою закінчень – лише форми слова.

БУДОВА СЛОВА
Основа слова
Закінчення
Префікс
Корінь
Суфікс
Виражає граматичне значення слова
Виражає лексичне значення слова




Відповідне розміщення морфем у слові є його будовою.
Наприклад: учень, переведений, високо, ходити.
Зверніть увагу! При визначенні кореня треба враховувати чергування звуків. Наприклад: ходити – ходжу – хід (спільнокореневі слова).
Основним засобом збагачення словникового складу мови є словотворення. При цьому нові слова утворюються на основі вже існуючих.
Основа, від якої твориться нове слово, називається твірною. До неї додаються словотворчі суфікси і префікси (афікси). Наприклад:
1. ліс + ов лісовий (твірна основа ліс).
2. лісов(ий) + ик лісовик (твірна основа лісов).
Слова поділяються на непохідні і похідні. Похідне слово мотивується через зв’язки з іншим словом того самого кореня.
Порівняйте:
ліс →           лісовий      →      лісовик (непохідне) (похідне)  (похідне)

Способи словотворення
Суфіксальний
осінній ←осінь + н
Префіксальний
премудрий пре + мудрий
Префіксально-суфіксальний
запічок← за + піч + ок
Безафіксний (відкидання морфем)
пуск пускати
Складання слів або основ слів
рута-м’ята рута + м’ята;
працездатний праця + здатний
Складання усічених основ
облком обласний + комітет
ЄС Європейський Союз
Перехід слів з однієї частини мови в іншу
черговий (іменник) ← черговий(прикметник) учень

 Стилістичне забарвлення слів. Пестливі слова
Українська мова витворила багато-багато пестливих слів, якими опоетизовано світ. Напевне, найбільше таких слів утворено від слова мати...
Мати народила нас, навчила говорити й запалила в серці вічне світло пісні. Серце завжди лине до матері, до рідного дому, яблунь і вишень у цвіту, журливої річечки, запашного лугу, першої стежини, яка кличе на батьківські пороги. Тому матір опоетизовано в найніжніших словах мама, матінка, матіночка, матуся, мамусечка, матусенька, мамонька, мамочка, мамуня, мамуся... Ці слова оповиті ніжним сумом, святощами, величчю матері.
Із глибини найвірнішого материнського серця, від материнської ніжності й доброти народилися зменшувально-пестливі слова, наповнені любов’ю до дітей. Це слова дитинка, дитинонька, дитиночка, дитинятко, дитинчатко, дитятко, дитяточко, дітки, дітоньки, діточки, доня, доненька, донечка, дочечка, синок, синочок, синочечок, синуньо, синуньцьо, синонько, синеня, синятко.
Ніжні слова збагачують наше мовлення. Якщо їх, звичайно, вжити доречно. Ці слова витворив народ, виколихав у своєму серці, зігрів теплом душі своєї й віддав у спадок нам. Користуймося цим скарбом уміло і творчо (За І. Вихованцем).
* Прочитайте речення в обох колонках. Поміркуйте, речення якої колонки більш експресивні, виразні. Завдяки яким словам цього досягнуто і як утворено ці слова? Зробіть висновок про стилістичне застосування словотворчих засобів
1. Посіявся рясний дощ.
2. Перед нами розкинувся ліс.
3. Здалося, що десь близько пролетіла сова.
1. Посіявся рясненький дощичок.
2. Перед нами розкинувся лісище.
3. Здалося, що десь близько-близько
пролетіла сова-нічниця.

Стилістичні можливості словотвору виявляються при зіставленні слів, які мають однаковий корінь і значення, але різне словотворче оформлення. Наприклад: вітер – вітерець, вітрище; далеко – далеко-далеко, далеченько, далекувато.
У наведених прикладах слова праворуч емоційно забарвлені, вони надають мовленню стилістичної виразності та експресивності.
Одним з найбільш стилістично виразних словотворчих засобів є суфікси. Наприклад: 1. Ой у полі озеречко, там плавало відеречко (Нар. творчість). 2. Для виробництва біологічного світла потрібен молекулярний кисень (З посібника).
Стилістичне забарвлення суфіксів
Суфікси
Особливості суфіксів
Приклади
-ість, -ств(о), -цтв(о),
-зтв(о), -от(а), -анн(я),
-енн(я), -інн(я), -тт(я),
-ізм (-їзм), -изм та ін.
Утворюють слова з абстрактним, узагальнювальним значенням, назви опредмеченої дії.
громадськість, збирання,людство, реалізм
-альн-, -увальн-
(-ювальн-), -арн- (-ярн-),
Характерні для наукового, офіційно-ділового, публіцистичного стилів
соціальний, гуманітарний, історичний
-ист-, -уват-, -атист-

азотистий,
цукристий
(слова-терміни)
-к-, -ок-, -очок-, -ичок-,
-очк-, -ик-, -оньк-, -еньк-,
-есеньк-, -ісіньк-, -н-, -в-,
-ищ-, -ущ- (-ющ-), -иськ-,
-юх-, -ил-, -л-
Утворюють емоційно забарв лені слова. Характерні для художнього і розмовного стилів
рідненький,
гайочок,
котище

Зверніть увагу! Слова із суфіксами позитивної і негативної оцінки мають виразне емоційно-експресивне забарвлення. Приєднуючись до основи слова, ці суфікси вносять додаткові відтінки здрібнілості, пестливості, ласкавості, ніжності, зневаги, згрубілості тощо.
Стилістично виразнішими роблять слова і префікси. Особливої експресії набувають слова, у яких повторюється або комбінується з іншими префіксами префікс по-.
Наприклад: Притаїлося все, пополохалось перед з’явищем тучі грізної... (М. Стельмах).
Префікси па-, пра-, уз- та інші надають словам відтінку урочистості. Наприклад: Паморозь розкішним мереживом покрила нерухомі дерева (М. Стельмах).
За допомогою префікса не- виражається негативний, зневажливий відтінок. Наприклад: недотепа, нездара.
Стилістичне забарвлення складних слів пов’язане здебільшого з новим значенням, що виникає внаслідок поєднання слів або основ слів. Складні слова виконують різні стилістичні функції:
-  уживаються як терміни в науковому, офіційно-діло вому, публіцистичному стилях (гідроканал, кіловат-година);
-  виражають різноманітні емоційно-експресивні відтінки в художньому стилі (громовозвукий, смуток-жаль).
Наприклад: Ранок був ясний-найясний і теплий-найтеплий (Марко Вовчок).

ВИКОНАЙТЕ ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

1 завдання. Порівняйте записані парами слова. Визначте їхню будову. Чим цікаві ці слова з погляду словотворення? Поміркуйте, яке слово кожної пари є похідним, а яке – твірним.Позначте в них твірну і похідну основи.
Доярка – дояр.
Швея – швейник.
Бандурист – бандуристка.
Спортсмен – спортсменка.
2 завдання. Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чи розкриває заголовок тему висловлювання? Виконайте завдання до тексту
Архітектурна спадщина Львова
Небагато міст можна порівняти з музеями просто неба. Саме до них належить Львів, у чудових архітектурних ансамблях і пам’ятниках якого втілена складна історична доля, пов’язана з багатовіковою боротьбою українського народу проти чужоземних пригноблювачів, відображений розвиток архітектури від давньоруських і готичних будівель ХІІІ–ХVІ століть, творів модерну й конструктивізму перших десятиріч двадцятого століття до сучасних споруд. Сам план міста з вулицями, що радіально розходяться від середнього ядра, характерний для поселень, які складалися століттями.
Особливість архітектурної спадщини міста – її багатонаціональний характер, історично зумовлений важливим значенням Львова в міжнародній торгівлі. Поряд з корінним українським населенням тут жили й трудилися вірменські купці та ремісники, німці, поляки, євреї, працювали італійські майстри-будівничі тощо. Загальноєвропейські стильові системи, збагачені місцевими традиціями, що беруть свій початок з часів Київської Русі, лишили на львівській землі глибоко самобутні витвори, які складають одну з найяскравіших сторінок в історії культури України.
Львів виник як невелике місто-фортеця Галицько-Волинського князівства, а виріс у значний економічний і культурний центр, що справив великий вплив на розвиток архітектури довколишнього регіону
(Т. Трегубова, Р. Мих).
ІІ. Виконайте подані завдання до тексту.
1. Укажіть два повнозначних слова, творення яких неможливо пояснити.
2. Випишіть слова, які містять три і більше морфеми. Розберіть ці слова за будовою.
3. Випишіть форми слова місто. Виділіть закінчення.
4. Знайдіть два слова, утворені префіксально-суфіксальним способом. Виділіть словотворчі суфікси і префікси.
5. Знайдіть два слова з нульовими закінченнями. Змініть ці слова так, щоб закінчення стали буквеними. Чи є в тексті слова без закінчень?
6. Наведіть приклади похідних слів. Від яких слів їх утворено? Визначте твірні основи.
7. Розберіть за будовою виділені слова, визначте спосіб їхнього творення.
8. Доберіть усно до слів Львів і архітектура спільнокореневі.
9. Утворіть від слів місто і вулиця по два нових, споріднених до них.
3 завдпання. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте пунктограми. Накресліть схему першого речення.
1. Ми ніколи не станемо математиками навіть знаючи напам’ять усі чужі доведення якщо наш розум не здатний самостійно розв’язувати проблеми (Р. Декарт). 2. Мої сліди змиває сірий дощ їх обриси травою заростають (Н. Кир’ян). 3. Об стежку вдарилось тверду і розкололось до зернини останнє яблуко в саду (Л. Талалай). 4. Маленький хлопчик молоко несе у білому бляшаному бідоні а надвечір’я сторожко пасе натомлені жнивами сиві коні (Т. Яковенко). 5. Обличчя натхненно розшарілось і освітившись якимись новими думками стало мовби тоншим інтелектуальнішим багатшим (О. Гончар). 6. Дозволь мені мій вечоровий світе упасти зерном в рідній стороні (В. Стус).
ІІ. Розберіть виділені слова за будовою. Доберіть до кожного по 2–3 спільнокореневих.
Мозковий штурм. Чому словотворення є основним засобом збагачення словникового складу мови?


Практична робота - 23.04.20
Тема. Визначення стилістичних особливостей частин мови.
Мета: оцінити  рівень  навчальних  досягнень  студентів з розділу «Самостійні частини мови»;  з’ясувати можливі недоліки  в ході  опанування мовною  теорією.






ХІД ЗАНЯТТЯ:





І. Організація початку заняття.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV.  Виконання тестових завдань.








Список літератури:
1. Авраменко Українська мова і література. Тести ЗНО. – К., 2018
1.Вихованець І.Р. Таїна слова. - К., 1990
2. Вихованець І.Р. У світі граматики. - К., 1987
3. Волох О.Т., Чемерисов М.Т., Чернов Є.І. Сучасна українська літературна мова: Морфологія. Синтаксис. - 2-ге вид. - К., 1989
4. Гнатюк Л.П., Кононенко О.В. Українська мова. - К., 1995
  










1 варіант

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
1. (1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
2.Окремо в тексті треба писати сполуку слів
А як/би
Б на/зустріч
В на/силу
Г до/долу
Позначте відповіді:

А
Б
В
Г
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
3.(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
На місці пропуску в четвертому реченні має бути слово
А втома
Б потуга
В завада
Г перепона
4. Помилку у творенні ступеня порівняння прикметника допущено в реченні
А Нарешті настали найзаповітніші для кожного випускника дні, сповнені найприємніших вражень.
Б До свята діти вирішили купити квіти: для мами взяли троянди, найніжніші з-поміж усіх, які були, а для бабусі вибрали найяскравіші хризантеми.
В Студенти знають психологічну драму «Блакитна троянда» Лесі Українки як найекстраординарніший і найпрекрасніший твір поетеси.
Г Що більш відповідальна людина, то більш складне її життя, адже вона все хоче зробити бездоганно й для цього докладає неабияких зусиль.
Д Найважливіші відкриття людства, як не дивно, є найменш очікуваними: хто б міг собі уявити, що грибок стане джерелом пеніциліну.
5. У формі наказового способу наведено всі дієслова, ОКРІМ
А. пиши
Б чеши
В неси
Г даси
Д проси
Прочитайте речення.
Лише частина студентів ... опанувати правила вимови ..., хоч Оксана Семенівна, як досвідчений викладач, ... цій темі чимало часу.
6. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А змогли, важкими французькими звуками, приділила
Б змогла, важкими французькими звуками, приділив
В змогли, важких французьких звуків, приділив
Г змогли, важкими французькими звуками, приділила
Д змогла, важких французьких звуків, приділила
7. НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову форму числівника в реченні
А. Українці дуже талановиті: до дев’яносто відсотків з них музикальні, здатні до музикування.
Б. Понад двісті років тому на території Лівобережної України з’явилося це мальовниче село.
В. Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шістсот вісімдесят один кілометр за годину.
Г. Молоко містить близько ста різних речовин, має високі споживні властивості, зумовлені його хімічним складом.
Д.  Деревоподібні кактуси виростають розгалуженими або зімкнутими і в діаметрі сягають двадцяти п’яти сантиметрів.
8. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1)Зазвичай (2)останнє, що я роблю, (3)вимикаючи комп’ютер, видаляю історію пошуків, хай би (4)що шукав.
А займенник
Б іменник
В форма дієслова (дієприслівник)
Г прислівник
Д форма дієслова (дієприкметник)






9. Іменником є слово, виділене в реченні
АНа світанку подорожні вирушили в далеку путь.
Б Із вершини пагорба мандрівники бачили чарівні долини.В За далекими долинами здіймалися рицарські замки.
Г Бастіони були оповиті ніжно-голубим туманом.
10. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Переглянувши фільм,..» додати
А проводиться обов'язковий аналіз гри акторів.
Б хлопці поділилися своїми враженнями з нами.
В він надзвичайно сподобався всім моїм друзям.
Г з радістю знову перечитується художній твір.
Прочитайте текст і виконайте завдання 7-10.
(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).
11. У називному відмінку вжито виділене в тексті слово
А роль
Б руки
В серце
Г постаті
Прочитайте уривок. У молочно(1)білому світлі пів(2)місяця виблискує різно(3)барв'ям річка, по(4)тихеньку несучи свої хвильки до темних крає(5)видів.
12. Дефіс треба ставити на місці цифри
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5

2 варіант
1 Окремо з часткою не треба писати виділене слово в рядку
А не/підписані договори підряду
Б не/спростовані факти
В не/збалансований бюджет
Г не/налагоджені зв'язки
Д не/витрачені ще кошти
Прочитайте фрагмент учнівського твору, у якому пропущено окремі слова.
Невдовзі Сергій з … виїхали на заміську трасу. До … залишалося два … . Хлопці провели в дорозі майже добу, але це аж ніяк не робило менш … їхню подорож.
2. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А Ігором, Львову, кілометра, цікавою
Б Ігорем, Львова, кілометри, цікавою
В  Ігорем, Львова, кілометри, цікавішою
Г Ігорем, Львову, кілометра, цікавою
Д Ігором, Львову, кілометри, цікавішою
3. Замінити прикметник цілий займенником увесь (у потрібній формі) НЕ МОЖНА в реченні
АНа толоку традиційно збиралася ціла вулиця.
БЦілий вік вона тужила за своїм утраченим коханням.
ВНе вистачить цілого життя, щоб дяку тобі скласти, мамо!
ГКазан хоч і був цілий, але вже добре пощербився.
ДКвитки на спектакль були куплені для цілої школи.
4. Складний прийменник є в реченн
Заграй, музика, заспівайте, ангели в небі, пташки в лісі, жабоньки попід берегами, дівчаточка під вербами (О. Довженко).
§   Коло хати мати-зозуля кує мені розлуку (О. Довженко).
§   Притулившися на лавці край вікна під рушниками, щоб не помітили дівки, я весь перетворююсь на слух (О. Довженко).
§   Там я і засинав на житі серед пісень, міцно обнімаючи за шию свого яблукатого коня (О. Довженко).
§   От які були у нас коні (О. Довженко)
5 . Прислівник є в реченні
 Хто робить кревно, той ходить певно.
 Щира праця мозолева.
 Як дбаєш, так і маєш.
 На дерево дивись, як родить, а на чоловіка, як робить.
 Роботі як не сядеш на шию, то вона тобі сяде.
6. Прийменник є в реченні
§   Він здавався мені величезним паном… (О. Довженко).
§   І так мені стало погано, погано (О. Довженко).
§   Малина й вишні одійшли давно (О. Довженко).
§   Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява… (О. Довженко).
§   Штани мені пошили нові з довгими холошами і повели до школи (О. Довженко).
7. Усі сполучники протиставні в рядку
§   не тільки, але, або, чи то
§   а, зате, однак, все ж
§   тобто, дарма що, та, а
§   але, проте, ні…ні, наче
§   однак, зате, то…то, або
8. Прочитайте фрагмент тексту (цифри позначають наступне слово).
Усі цифри на позначення сполучників правильно наведено в рядку
(1)Ось я проходжу, (2)і ось я пройду.
Може, навік, (3)але справа не в тому —
(4)Тільки б не танув, (5)як тінь на льоду,
Той силует у вікні золотому.
(6)Скільки душа прориває тенет!
З моря і суші — додому, додому!
Там, (7)де у мене є той силует,
Той силует у вікні золотому! (Л. Костенко)
§   4, 6, 7
§   2, 3, 5
§   1, 2, 3
§   3, 4, 5
§   3, 5, 7
9. Підрядний причиновий сполучник є в реченні
§   Греко-католикам дуже залежить на тому, аби церква перебралася до Києва, адже так вона позбудеться ореолу регіональної, галицької церкви.
§   Як тільки іноземна вакцина потрапить до лабораторії, її перевірятимуть на чистоту культури.
§   Хотілося б, щоб більшість діточок виховували так, начебто вони справді є майбутніми геніями.
§   Аби стати повноправним членом Євросоюзу, ми повинні не стукати у двері до Європи, а досягти європейських стандартів удома.
§   Із деяких питань, як-от презентація новоствореного політичного блоку на місцях, зав’язалася цікава й запекла дискусія.
   10. Частками є всі слова рядка
§   аби, саме, вже, аж
§   он, так, поміж, ні
§   атож, еге ж, де, чи
§   хай, бодай, би, ну
§   не, годі, б, понад
11. Єднальний сполучник є в реченні
§   Нема ні таємниць на річках, ні спокою (О. Довженко).
§   Як неприємно, коли баба клене або коли довго йде дощ… (О. Довженко).
§   Вони то розбігалися, то кидались один на одного в атаку… (О. Довженко).
§   Правий був чи не правий поневолений старець, не нам його судити (О. Довженко).
§   Вони справді виспівали всі свої пісні за маленький свій вік, ніби віщуючи коротку свою мить
(О. Довженко).
12. Усі прийменники похідні в рядку
§   внаслідок, кінець, коло, близько
§   згідно з, за винятком, крім, при
§   край, круг, протягом, через
§   з-під, біля, серед, до
 шляхом, вздовж, посеред, при








































Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Стилістика.Поняття про стиль і стилістичну норму. Стилі української літературної мови.

практичні заняття - 4 - А практикум з граматики а курс