2 - А практичні завдання
Практичне заняття.
Тема. Розділові знаки у складному реченні. -26.03.20
Мета: удосконалити загальнопізнавальні
вміння інтонувати безсполучникові
складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й
навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових та
інших типах складних реченнях, розвивати творчі вміння відновлювати,
моделювати й конструювати складні речення із смисловими відношеннями
відповідно до комунікативного завдання; виховувати культуру мовлення.
Хід заняття
І.Повідомлення теми, мети і завдань заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування.
1.Яке речення
називається складним?
2.Які смислові
відношення можуть виражати безсполучникові речення? Які розділові знаки у ньому
вживаються?
3. Які розділові
знаки вживаються у складносурядному та підрядному реченнях?
2. Робота біля дошки. Виконати
синтаксичний аналіз складних речень:
1. Повіяв вітер
по долині – пішла долиною луна.
2. Хоч ми собі
брати, але наші кишені не сестри.
3. Виконання
практичних завдань:
Використані
джерела:
Плющ М. Я. Сучасна українська літературна мова. –
К : В\ ш, 1994
// Дивослово. - № 5.- 2000, С 5
1 завдання. Випишіть із поданих
речень складносурядні, визначте
граматичні основи, кількість частин. Виконайте синтаксичний аналіз 1-го із
складносурядних речень.
1 варіант. Не повернуть козаки з
походу, Не заграють сурми на зорі... Будуть вік стояти біля броду Посивілі
верби-матері. 2. Я хотів би, як ти, прожити, щоб не тліти, а завжди горіть...
3. Я для тебе горів, Український народе, Тільки, мабуть, Не дуже яскраво горів.
4. Ображайся на мене як хочеш, і презирством убий мене — Все одно я люблю твої
очі і волосся твоє сумне. 5. Коли б я вірить став у Бога, То Бог на тебе схожим
був. 6. І будеш ти у кожному диханні, і будеш ти навіки при мені Гасить зірки
очима на світанні, Палить мене в безжальному вогні. 7. О жорстока! Щастя хоч
краплину В душу мою змучену згуби — Полюби і зрадь через хвилину, Та хоч на
хвилину полюби! (З тв. В. Симоненка)
1. Останній сніг приречено білів, Струмочок перший
жебонів у тиші, І урочистий клекіт журавлів Стояв до ранку в зорянім узвишші.
2. І віє з лугу смутком голубим, І лист упав, І це уже — навіки. 3. На екрані
синього вікна ніч цвіте зірками голубими . 4. Хліб і сіль для друга й брата, а
для ката — грім (Б. Коломієць). 5. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то
дощик рясно землю полива (Г. Чубач). 6. Ще молоко на губах не обсохло, а він
женитися надумав (Народна творчість).
2 завдання. Визначте серед наведених
речень складні з підрядними з'ясувальними, поясніть розділові знаки.
1. Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо,
який маємо вигляд, що ми кажемо і як ми це кажемо. 2. Грецький філософ Геракліт
якось сказав своїм учням, що все змінюється, окрім закону змін. 3. Відчуття
власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4.
Єдиний спосіб на землі вплинути на іншу людину — це говорити про те, чого вона
хоче, і навчити її, як здобути бажане. 5. Якщо ви хочете мати однодумців,
ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 6. Ніколи не кажіть людині, що
вона помиляється. 7. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося
їм нескладним. (За Д. Карнегі)
3 завдання. Перекладіть текст
українською мовою. Випишіть складнопідрядні речення з підрядними означальними
та з’ясувальними. Виконайте синтаксичний аналіз одного з них.
У большинства из нас довольно высокое мнение о
своей личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем
смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя
бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том,
чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или
нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (ЗаД.
Карнегі).
4 завдання. Схарактеризуйте складні
речення з підрядними місця та часу, поясніть пунктограми.
1 варіант.. Де кров текла
козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко). 2. Лесі Українці було тринадцять років,
коли вона надрукувала в журналі свій перший поетичний твір (3 журналу). 3.
Хмельницький відновлює український політичний організм там, де він давно
перестав існувати, створює могутнє високоорганізоване військо.
2 варіант. 1. У час, коли
більшість масових повстань у Європі Нового часу зазнали поразки, Велике
Українське повстання 1648 р. перемогло (3 тв. О. Субтельного). 2.. А
він пригадує село, в садку налиті сонцем сливи, там, де дитинство протекло. 3.
Туди, на залиту вогнем Україну, летить моє серце, летить (З тв. В. Сосюри).
Виконайте тести ЗНО.
Тестові завдання до теми «Складносурядне речення»
1. Складносурядним є речення
А Труби мінометів уже
розпеклись так, що не можна було торкнутись рукою.
Б Привчав мене батько
трудитись до поту, а мати — любити пісні.
В Мати — це вічне
одкровення, вічна радість природи, сталь і ніжність
поезії життя.
Г Краю мій рідний, краю!
Багато по тобі пройшло-потопталося літ і віків.
Д Чи доводилось вам чути,
як чайка кигиче?
2. Складносурядним є речення
А Вода ума не мутить та й
голови не смутить.
Б Про землю піклуйся —
золотим зерном милуйся.
В Тарас Шевченко ще змалку
купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх народними піснями.
Г Прожектор небо розсікає,
і золоті аерозграї в його промінні мерехтять.
Д Усім найкращим, що є в моїй душі, завдячую рідній батьківській хаті.
3. Складносурядним є речення
А Так по зимі приходять
весни і по грозі сіяє синь.
Б Навколо стояла така тиша,
що чути було золотий дзвін переджнивності.
В Треба слову радощів
додати, щоб уміло душу звеселять.
Г Матері все життя
дивляться нам услід, вирядивши в люди.
Д У всіх людей одна є
спільна мова — братерська любов.
4. Складносурядним є речення
А Встаньмо з колін, розірвімо
пута, якими нас віками приковано до чорних скель, високо підведімо голови.
Б Народ, захоплений танцем, все звужує коло
так, що танцюристи мов в у криниці.
В Пахне сіно лугове, і
зав'язь в чистих росах зріє.
Г Сонце, те невсипуще
джерело всього життя, огріває своїм блискучим промінням усю землю.
Д Нехай не знає втоми та
рука, що добре зерно в добру землю сіє.
5. Складносурядним є речення
А Я так люблю зимові вечори
в людському домі, де зростають діти.
Б Сумно і смутно людині,
коли висихає її уява.
В Споглядаю, як ліс
проростає осінньою синню.
Г Здобути волю — то мій
рай.
Д Лиш у труді живе людина,
а без труда її нема.
6. Тире потрібно поставити між частинами
складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Дощ пройшов (?) і Київ
зеленіє.
Б Підбилися в зеніт
Волосожари (?) і каже казку зірка до зорі
В На лугах вже скошено
траву (?) і літо буйне в береги ввійшло
Г Людина створила культуру
(?) а культура — людину.
Д Слова — полова (?) але
огонь в одежі слова — безсмертна, чудотворна фея, правдива іскра Прометея.
7. Тире потрібно поставити між частинами
складносурядного речення
(розділові знаки пропущено)
А Зрідка пробіжить тут
заєць (?) або спиниться на кручі вовк.
Б Ще мить (?) і Дрогичинська битва загримить.
В Тільки коники сюрчать (?)
та перепел іноді підпадьомкає.
Г Тепло було (?) й вишні
цвіли рясно.
Д Сині роси зблискували на
травах (?) і сонце купалось на левадах.
8. Тире потрібно поставити між частинами
складносурядного речення
(розділові
знаки пропущено)
А Хай наше слово не вмирає
(?) і наша правда хай живе!
Б Шугає вітер (?) а сніжні зорі все мені цілують чоло гаряче
В Гармоніст грав, молодий з
молодою кружляли, кілька їхніх супутників било в долоні (?) і вся ця картина була така несподівана, така несправжня,
неправдоподібна!
Г Реве Дніпро (?) й лани
широкополі медами пахнуть.
Д Ні повітря не ворухнеться
(?) ні пташка не защебече.
9. Тире потрібно поставити між частинами
складносурядного речення
(розділові
знаки пропущено)
А На клумбах горіли маки (?)
а ранні левкої тільки що розпускалися.
Б На хвилину раптом стихли
голоси (?) і спинилися тіні.
В Ось уже й сонце золотою
пучкою постукало в моє вікно (?) а за вікном на тепло заворкували голуби.
Г Вітру на морі не було (?)
проте клекотав сильний прибій.
Д Хвилина ще (?) і схід
розпише в сліпучі барви небосхил.
10. Тире потрібно поставити
між частинами складносурядного речення
(роз ділові знаки
пропущено)
А На сизих луках скошено
траву (?) і літо буйне в береги ввійшло.
Б Дерево стояло ще голе (?)
однак на вітах його вже починалось пташине життя.
В Чи то мені здається (?)
чи то справді свист тихшає?
Г Всім серцем любіть
Україну свою (?) і вічні ми будемо з нею!
Д Пахне сіно лугове (?) і
зав'язь в чистих росах зріє.
11. Кому не ставлять між частинами
складносурядного речення (розділові
знаки пропущено)
А Осінь сумна (?) та весело
жити.
Б Чи то праця задавила
молодую силу (?) чи то нудьга невсипуща його з ніг звалила.
В Що таке присудок (?) і
чим він виражається?
Г Світлу тишу лиш коники
сюрчанням прошивали (?) та синички, стрибаючи в гіллі, наладжували голос на
осінній.
Д Зима невелика (?) та в
неї рот великий.
12. Кому не ставлять між частинами
складносурядного речення
(розділові знаки
пропущено)
А Субота — не робота (?) і
в неділю нема діла.
Б Так по зимі приходять
весни (?) і по грозі сіяє синь.
ВІ Гнат не винуват (?) і
Калина не винна.
Г А літо йде полями і гаями
(?) і вітер віє (?) і цвіте блакить.
Д Осінній вечір тихо догорає (?) і золото спадає з ясенів
13. Кому не ставлять між частинами
складносурядного речення (розділові
знаки пропущено)
А Уже давно стояла ніч над
землею (?) і зорі виблискували з темного неба.
Б Річка широка та глибока
(?) а вода синя та чиста.
В Пропав день (?) і собаки
не брехали.
Г Повз вікно ішла морська
ніч (?) і десь торохтіли підводи.
Д В хаті в неї як у віночку
(?) і сама сидить, як квіточка.
14. Кому не ставлять між частинами
складносурядного речення
(розділові знаки
пропущено)
А В орача руки чорні (?) та
хліб білий.
Б Остап із Соломією сіли під вербою (?)
але їм не говорилось.
В А жайвір щебече (?) а
сивий будяк посихає.
Г За селом шелестіли хліба
(?) і пахло полином.
Д Я дивлюся на небо (?) й
небо затихає в коливанні.
15. Кому не ставлять між частинами складносурядного
речення
(розділові знаки
пропущено)
А Я у думках до мами
пригорнулась (?) і стало гарно й затишно мені.
Б Стояла непорушно тиша,
урочиста й ніби свята (?) а згори валив і валив лапатий сніг.
В Душа моя плаче, душа моя
рветься (?) та сльози не ринуть потоком буйним.
Г Теплий день розхлюпує
блакить (?) і ластівки купаються в промінні.
Д Над ними білка їсть
горішки (?) і стука, стука дятел-птах.
16. Складносурядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження
речення «Здійнявся вітер ...» обрати
А тому люди застібнули
пальта.
Б і пішов дощ.
В піднялася курява.
Г закружлявши листя.
Д холодний і неприємний.
17. Складносурядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження
речення «Ми не вивчили уроки ...» обрати
А і мама нас насварила.
Б і пішли гуляти.
В захопившись грою.
Г тому боялися іти до
школи.
Д тому що забули записати
домашнє завдання.
18. Складносурядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження
речення «Половіє безмежний клин озимої пшениці...» обрати
А і жита.
Б і красується.
В красуючись
Г високе красується жито.
Д і високе красується жито.
19. Складносурядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження
речення «Бабуся не прийшла до нас ...» обрати
А тому що була хвора.
Б вона нездужала.
В і ми занепокоїлись.
Г образившись.
Д тому ми гралися самі.
20.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення «Сміється сніг скрізь на безмежжі доріг
...» обрати
А заводячи в гаю пісню
веселу.
Б вітер заводить в гаю
пісню журливу.
В тому вітер заводить в гаю
пісню журливу.
Г і вітер заводить в гаю
пісню журливу.
Д
хоч вітер заводить в гаю пісню журливу._
Практична робота. - 09.04.20
Тема. Визначення багатозначних слів, омонімів,
антонімів, паронімів.
Дане
завдання оцінюється 6 балами
Завдання 1.
Прочитати текст ,знайти в ньому
омоніми .
Росте
клен обабіч дороги.Тяжко стояти ,бо вже старий .Тримається гордо, адже
настала осінь, він повинен прикрашати світ своїм чарівним листям.Найбільше
тішиться з того красень-листочок , який примостився на найвищій гілці. Як йому
хороше : скрізь видно,можна помилуватися красою золотої осені.
Зненацька
налетів вітер ,заскрипів старий клен, і посипалося листя додолу. Полинув у
останній танок і лист з верхівки. Стрепенувся він від несподіванки. Коли
опинився внизу, завмер від страху:
-Невже
це кінець,я більше ніколи не побачу яскравої сонячної блакиті.Не хочу, щоб мене
вкрив сніг.
Потім
вирішив:
-Напишу
я про цю несправедливість матінці-природі листа.
Завдання 2. Замість пропусків вставити й записати антоніми до
виділених слів
Готуй
влітку сани ,а_______ воза.
З малої хмари________
дощ буває.
Краще
погано їхати,ніж______ йти.
Вночі тріщить ,а _
_ плющить.
Сонце
на літо, а _ _ на мороз.
Ластівка
день починає,а соловей______
Завдання 3.
Поясніть лексичне значення
фразеологізмів
З
легкої руки, злий на язик, п'яте колесо до воза, від серця одлягло, влучати в
яблуко, викинути з голови, крізь землю провалитись, на ноги поставити, сісти на
мілину, терпець урвавсь, теревені правити, збити з пантелику, ні за холодну
воду братися, облизня піймати, пороги оббивати.
4. Дане завдання оцінюється 10 б.
Тести до теми « Багатозначні слова, омоніми, синоніми,
антоніми, пароніми»
1. Синонімічним є ряд слів
А автострада, траса, шосе, шасі, магістраль
Б мужній, безстрашний, хоробрий, сміливий, відчайдушний
В відстоювати, обороняти, боронити, пересилювати, захищати
Г заплаканий, смутний, замріяний, опечалений, невеселий
Д повсякчас, повік-віки, завжди, постійно, невгамовно
А автострада, траса, шосе, шасі, магістраль
Б мужній, безстрашний, хоробрий, сміливий, відчайдушний
В відстоювати, обороняти, боронити, пересилювати, захищати
Г заплаканий, смутний, замріяний, опечалений, невеселий
Д повсякчас, повік-віки, завжди, постійно, невгамовно
2. Доберіть синоніми до поданих слів.
Слово
|
Синонім
|
1 засновувати
|
А видавати
|
2 співвідноситися
|
Б відповідати
|
3 таланити
|
В організовувати
|
4 публікувати
|
Г практикувати
|
Д щастити
|
3. Синоніми виділено в реченні
А Я знаю вас, я не скажу нікому, що ми давно не вороги, а друзі.
Б Що засне, а що й розбудиться, чорний сон віків не збудиться.
В Не забувайте незабутнє, воно вже інеєм взялось!
Г По самісінький горизонт насій собі клопотів і гризот.
Д Чи ж неповторне можна повторити?
А Я знаю вас, я не скажу нікому, що ми давно не вороги, а друзі.
Б Що засне, а що й розбудиться, чорний сон віків не збудиться.
В Не забувайте незабутнє, воно вже інеєм взялось!
Г По самісінький горизонт насій собі клопотів і гризот.
Д Чи ж неповторне можна повторити?
4. Антоніми виділено в реченні
А Навіщо вам мандрівний менестрель, коли живеться зручно і осідло?
Б У твоєму місті вечір, а вогні такі холодні і безцеремонні.
В Між нами ніч — глибока і густа — така коротка, а здається віком.
Г Загляне ніч буденно і казково у душу, як в розколотий горіх.
Д Тримати слово і удар тримати — що ще не вмієм ми у цім житті?
А Навіщо вам мандрівний менестрель, коли живеться зручно і осідло?
Б У твоєму місті вечір, а вогні такі холодні і безцеремонні.
В Між нами ніч — глибока і густа — така коротка, а здається віком.
Г Загляне ніч буденно і казково у душу, як в розколотий горіх.
Д Тримати слово і удар тримати — що ще не вмієм ми у цім житті?
5. Антоніми виділено в реченні
А Це просто осінь, осінь восени.
Б Ми ніби і мудріші, і багатші, але щасливих менше на землі.
В І знову день печально і пророчо згорає у призахіднім вогні.
Г Час — жорстока ріка, та шукатиму брід, щоб вернутись печальною притчею.
Д На тлінну стеблиночку пам’яті нанизано вічність і мить.
А Це просто осінь, осінь восени.
Б Ми ніби і мудріші, і багатші, але щасливих менше на землі.
В І знову день печально і пророчо згорає у призахіднім вогні.
Г Час — жорстока ріка, та шукатиму брід, щоб вернутись печальною притчею.
Д На тлінну стеблиночку пам’яті нанизано вічність і мить.
6. Доберіть антоніми до поданих слів.
Слово
|
Антонім
|
1 багатий
|
А убогий
|
2 безвусий
|
Б упертий
|
3 бадьорий
|
В мовчазний
|
4 балакливий
|
Г літній
|
Д зморений
|
7. Доберіть антоніми до поданих слів.
Слово
|
Антонім
|
1 як-небудь
|
А нишком
|
2 явно
|
Б підступно
|
3 щиро
|
В природно
|
4 штучно
|
Г старанно
|
Д поспіхом
|
8. Явище омонімії використано з художньою метою у
фрагменті
А Я не скрипковий ключ, а журавлиний тобі над полем в небі напишу.
Б Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій!
В А місяць все такий же — і молодик, і повен, і серпик, і рогалик, і місяць, як діжа.
Г Недумано, негадано забігла в глухомань, де сосни пахнуть ладаном в кадильницях світань,
Д Коли буду я навіть сивою і життя моє піде мрякою, я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою.
А Я не скрипковий ключ, а журавлиний тобі над полем в небі напишу.
Б Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій!
В А місяць все такий же — і молодик, і повен, і серпик, і рогалик, і місяць, як діжа.
Г Недумано, негадано забігла в глухомань, де сосни пахнуть ладаном в кадильницях світань,
Д Коли буду я навіть сивою і життя моє піде мрякою, я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою.
9. Омоніми є в усіх рядках, ОКРІМ
А вулканічна лава, дерев’яна лава
Б водяна пара, весільна пара
В футбольне поле, пшеничне поле
Г випускний бал, прохідний бал
Д антична байка, тепла байка
А вулканічна лава, дерев’яна лава
Б водяна пара, весільна пара
В футбольне поле, пшеничне поле
Г випускний бал, прохідний бал
Д антична байка, тепла байка
10. НЕМАЄ лексичної помилки в словосполученні
А хронометраж часу
Б офіційна особа
В прейскурант цін
Г подарувати презент
Д перша прем’єра
А хронометраж часу
Б офіційна особа
В прейскурант цін
Г подарувати презент
Д перша прем’єра
Дане
завдання оцінюється 8 балами
Завдання 1.
Знайти
й виписати синоніми, визначити якими частинами мови вони виражені.
(Гармидер,галас,гам)у лісі.
Багрянець
вечірньої зорі(палав,мигтів,палахкотів).
Дерева
ніби заціпеніли,скрізь було (тихо,спокійно).
Завдання 2.
1 варіант. Опишіть свій шлях до коледжу, вживаючи синоніми до
слів іти, бігти.
2 варіант. Скласти твір -мініатюру «Зимовий день»,вживаючи
синоніми.
Крижаний,
холодний ,мерзла;
чарівні,незвичайні;
гарний,погожий;
світилось,
іскрилось, блищало.
Завдання 3. 3найди пару . До слів у
першій колонці доберіть антоніми з другої.
зима
сумний
ясний
хворий
веселий
літо
здоровий
гарячий
корисний
лихо
світ
пустий
ласкавий
незнайко
високо
шкідливий
повний
тьма
щастя
темний
кривда
суворий
оптиміст
правда
знайко
низько
добрий
поганий
холодний
песиміст
4. Дане завдання оцінюється 10 б.
1. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А ні в койому разі
Б відповіді співпадають
В слідуюча зупинка
Г на ваш розсуд
Д для любих цілей
А ні в койому разі
Б відповіді співпадають
В слідуюча зупинка
Г на ваш розсуд
Д для любих цілей
2. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А відношення до батьків
Б коврове покриття
В заставив прочитати
Г часний сектор
Д перегорнути сторінку
А відношення до батьків
Б коврове покриття
В заставив прочитати
Г часний сектор
Д перегорнути сторінку
3. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А чергувати в столовій
Б розкрийте підручник
В поступати в інститут
Г небезпечний поворот
Д бутилка шампанського
А чергувати в столовій
Б розкрийте підручник
В поступати в інститут
Г небезпечний поворот
Д бутилка шампанського
4. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А участковий лікар
Б печеня по-гуцульськи
В доказувати думку
Г здавати екзамен
Д смачні блюда
А участковий лікар
Б печеня по-гуцульськи
В доказувати думку
Г здавати екзамен
Д смачні блюда
5. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А бувші студенти
Б блінчики з м’ясом
В сказати зайве
Г мебельна фабрика
Д білети на потяг
А бувші студенти
Б блінчики з м’ясом
В сказати зайве
Г мебельна фабрика
Д білети на потяг
6. Лексичну помилку допущено в рядку
А вірно кохати
Б приймати участь
В впадати у вічі
Г трапляються недоліки
Д являється у сні
А вірно кохати
Б приймати участь
В впадати у вічі
Г трапляються недоліки
Д являється у сні
7.Лексичну помилку допущено в рядку
А вітальний адрес
Б екзаменаційний білет
В вступати до ліцею
Г святкові міроприємства
Д дипломатичні відносини
А вітальний адрес
Б екзаменаційний білет
В вступати до ліцею
Г святкові міроприємства
Д дипломатичні відносини
8. Лексичну помилку допущено в рядку
А невірний номер
Б завдати шкоди
В переказати кошти
Г матеріальне становище
Д підбивати підсумки
А невірний номер
Б завдати шкоди
В переказати кошти
Г матеріальне становище
Д підбивати підсумки
9. Лексичну помилку допущено в радку
А призвести до втрат
Б усунення недоліків
В перелік запитань
Г зворотна адреса
Д заказний лист
А призвести до втрат
Б усунення недоліків
В перелік запитань
Г зворотна адреса
Д заказний лист
10 Лексичну помилку допущена в рядку
А передплата на газети
Б більша половина учнів
В заходи щодо поліпшення
Г прасувати білизну
Д виконати впродовж дня
А передплата на газети
Б більша половина учнів
В заходи щодо поліпшення
Г прасувати білизну
Д виконати впродовж дня
Комментарии
Отправить комментарий