практичні заняття - 4 - А практикум з граматики а курс


Практичне заняття.
Тема. Вправи на синтаксичний аналіз складнопідрядних обставинних речень - 19.03.20
Мета: формувати навички виконання синтаксичного аналізу складнопідрядних обставинних речень,визначати значеннєві відношення між частинами таких речень,будувати до них схеми; виховувати культуру писемного мовлення; розвивати логічне мислення.

Обладнання: опорні конспекти

Хід заняття :

1.Організація початку заняття.
2.Актуалізація опорних знань:
Що таке складнопідрядне обставинне речення ?
Назвіть типи таких речень
Які розділові знаки вживаються між їх частинами?
Пригадайте синтаксичний аналіз складнопідрядного речення.
3.Виконання практичних завдань.
























1завдання.. Визначте типии обставинних речень. Зробіть синтаксичний розбір перших двох речень.
1. В глибоку давнину Дніпро був такий  широкий що розливався на кілька десятків кілометрів. 2. Сніг іскрився під яскравим сонцем так, що боляче було очам. 3. Необхідно те, щоб ти до мене сьогодні прийшов. 4. На зборах учні дали слово що вчитимуться краще. 5. Вовк — тварина,  яка живе в лісостеповій зоні.
2 завдання Знайдіть у тексті складнопідрядні речення з підрядними порівняльними, визначте характерні ознаки підрядних порівняльних речень. Які з них є повними, а які — неповними? Доведіть. Було в матері сім дочок. Одного разу поїхала вона в гості. Повернулася додому аж через тиждень. Коли ввійшла до хати, дечки почали говорити, як вони скучили за нею.
— Я тужила за тобою, як маківка за сонячним променем,— сказала перша дочка.
— Я чекала тебе, як суха земля чекає краплини води,— промовила друга.
— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня плаче за пташкою,— сказала третя.
— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки,— щебетала четверта.
— Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси,— промовила п’ята.
— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка,— сказала шоста.
Л сьома дочка промовчала. Вона зняла з ніг матері взуття і принесла їй води — помити ноги (В. Сухомлин-ський).
3.завдання.  Прочитайте і спишіть, розставляючи розділові знаки. На які питання відповідають підрядні речення? Визначте в підрядних реченнях ступеня і способу дії додаткові відтінки значення (порівняння, наслідку, мети). Вкажіть сполучники, сполучні і вказівні слова. Поясніть осооливості будови другого речення.
4 завдання. Тестове завдання на установлення відповідності (взаємоконтроль)
· Проаналізувати складнопідрядні речення. Установити відповідність між ними й типами підрядних частин. Свій вибір обґрунтувати.
Типи підрядних частин
1 Часу.
5 Причини.
6 Способу дії.
7 Означальне.
Речення
А Хлопці позлазили з коней, стали гуртом і заколядували, так що луна балкою йшла.
Б Батько так знесилив, що не міг з місця поступитися.
В Табір спочивав один день, а опісля, коли всі загони поверталися, рушив у дальшу дорогу.
Г Коли нашому чоловікові доводиться покидати рідну хату і йти у світ за очі на непевне, йому стає важко на серці.
Д У таборі гомоніло від веселого дитячого сміху, бо дітвора давала собі тепер волю.
Е Хоч до всіх щирий та привітний, Тарас не раз серед веселої забави молоді сідав у кутку і впадав у задуму.
Ж Ліворуч від хлопців стояв великий ліс, на який вони дивились, ідучи сюди (З тв. А. Чайковського).





Практичне заняття. - 26.03.20
Тема. Розділові знаки при порівняльних зворотах.
Мета: опрацювати відомості про порівняльний зворот; навчити знаходити його в тексті та правильно визначати; з’ясувати стилістичну роль означень і порівняльних зворотів у художньому мовленні; розвивати  культуру усного й писемного мовлення; виховувати естетичний смак.
Обладнання: дидактичний матеріал, опорні конспекти
Хід заняття
1. Актуалізація опорних знань
1. Яким членом речення є виділені слова в першому реченні? Чи однаковий зміст вкладається в ці слова у кожному з наступних речень?
1. Мамина ласка Як сонце. 2. Мамина ласка, Як сонце, гріє. 3. Метал був розпечений, Як сонце. 4. Світло від прожектора, Як сонце, сліпило очі. 5. Любіть Україну, Як сонце, любіть…
2. Робота за опорним конспектом.
Порівняльний зворот — це образна характеристика дії, ознаки предмета, думки шляхом порівняння. Як правило, порівняльний зворот починається сполучниками: Як, наче, мов, немов, ніби, мовби, неначе, начебто.
          Порівняльний зворот є членом простого речення. Треба розрізняти речення з підрядними порівняльними зворотами і складнопідрядні речення з підрядними порівняльними частинами.
Порівняльним зворотом є структура:
• яка відповідає на питання означень: Сині, як блакить неба, очі-озера заполонили його.
• до складу якої входить порівняльний сполучник, прикметник (дієприкметник): Мов зачарований, стоїть Бахчисарай.
Зверніть увагу!
Слід розрізняти порівняльний зворот і прикладку, яка вводиться теж за допомогою слова ЯК: Марина як дочка колгоспника вирішила після закінчення школи працювати в сільському господарстві.
Порівняльний зворот є членом простого речення — найчастіше обставиною способу дії, рідше — присудком. Вони тримаються невимушено (як?), як у сім’ї (обставина способу дії). Була ти наче лісова царівна (була наче царівна — іменний складений присудок).
1. Порівняльний зворот виділяється на письмі комами: Великі, як блюдця, очі виглядали із довжелезних вій. І серед пустки, наче на сторожі, стоїть гробниця.
2. Кома не ставиться:
А) якщо порівняльний зворот входить до складу присудка: Він
був наче з заліза. Земля неначе прокинулась від сну.
Б) коли перед порівняльним зворотом наявні прислівники
майже, зовсім: Дівчина говорила майже як доросла.
В) перед сталими порівняльними зворотами: Білий як сніг, лег
кий як вітер, жити як варенику в сметані.
Виконання практичних завдань
1 завдання. Підкресліть порівняльні звороти. Визначте прикладки, поставте, де потрібно, дефіс.
1. Я обіймаю землю молодую, сніги палю, як вітер весновій. 2. Немов барвінок, зацвіли світанки, співають ранні півні куманці. 3. Пісня широко пливе, як Дніпро ріка. 4. І сорок літ ішов Франко сіяч — спів його звучав не раз, як плач, і плач його звучав, як гімн народу. 5. Я сорочку знайду вишиванку і надіну, як хлопчик радий.
2 завдання. Вставте пропущені слова, подані у довідці. …як ковальський міх; …як кіт до сала; …як теля на нові ворота; …як муха в окропі; …як курка в борщ; …як мокре горить;…як гвіздка забив; …як собаці редька; …як смола; …як цап; …як сльоза; …як руде теля; …як свинячий хвіст.
Довідка: Дивиться, допався, крутиться, пристав, попав, робить, упертий, чистий, чорнобрива, сопе, сказав, прямий, обрид.
3 завдання «Творче моделювання»
Введіть у речення порівняльні звороти, які не виділяються на письмі комами.
1. Вишні оточили хату з усіх боків. 2. Виблискує на сонці потік Дніпра, а вода у ньому чиста, прозора-прозора. 3. Хлопець зростом майже догнав свого батька.
Д/з «Пошук-моделювання»
Замініть обставину способу дії порівняльними зворотами. Зразок. Миттю промайнуло життя.— Життя промайнуло, наче одна мить.
1. І проліском серце розквітне, схвильоване серце моє.
2. Вовчицею ніч за вікном чигала.
3. І пада сонце пташкою до рук.
4. Попереду стояв стіною темний ліс.
5. І місяць по небу котиться підковою.
Напишіть твір-опис з використанням порівняльних зворотів ( темою твору є будь-яка обставина способу дії, запропонована вище).



Тематичний залік. Тести.
Тема. Складне речення - 09.04.20


1. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
Б Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.
В І як за сонцем повертає сонях, гак довго вслід чомусь дивились ми.
Г Хоч на історії дід і не знався, та все ж із ним цікаво було побалакати.
Д Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.
2. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Дуже любив професор, коли перед Зеленими святами дівчата приходили у плавні зілля збирати та квіти для вінків.
Б Лисицю найвигідніше полювати взимку, коли земля натягне на себе білу-білу та пухку-пухку ковдру.
В Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні.
3. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А І де в світі тая сила, щоб в бігу його спилила.
Б Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В Так літував Іван у полонині, аж доки вона не спустіла.
Г Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить коло мами.
4. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути,
я б з них зробила золотую арфу.
Б Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між їх шершавими пнями.
В А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим.
Г Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше.
Д Вночі, коли вся природа спить, поринувши у темряву й знемогу, лише людина вміє освітить свою домівку і свою дорогу.
5. Складне речення з підрядним з’ясувальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Мабуть, почну писати… вибрати
А коли настане слушна мить.
Б якщо наполягатимуть друзі.
В як велить чисте сумління.
Г про що мовчить більшість.
Д хоч на творчість немає часу.
6. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
Б Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.
В І як за сонцем повертає сонях, гак довго вслід чомусь дивились ми.
Г Хоч на історії дід і не знався, та все ж із ним цікаво було побалакати.
Д Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.
Г Повітря було настільки прозоре, що з табору видно було чорне пожарище на південному
7. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення
А Як парость виноградної лози, плекайте мову.
Б Моєму серцю снишся ти, як морю сняться урагани.
В Розливається кров і по жилах тече, ніби пахне вона лободою.
Г На рідні землі сіячі вертають, щоб сіяти святе своє зерно.
Д Зроби так, щоб серце моє солов’їне забуло очей тих блакить.
8. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення
А Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
Б Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
В Умій жити так, щоб у тебе з другом була єдність духу, ідеалів.
Г Я лиш інструмент, в якому плачуть сни мого народу.
Д Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід.
9. Складне речення з підрядним обставинним міри і ступеня утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ударив грім… вибрати
А коли сонце заховалося за хмару.
Б хоч негоди прогноз не обіцяв.
В так що птахи вмить розлетілися.
Г що аж шибки затряс лися в домі.
Д якого ой як чекали в таку посуху.
10. Складне речення з підрядним обставинним порівняльним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сестра розповідала… вибрати
А як хвилюється в шторм море.
Б ніби в нашому ставку живе сом.
В ніби солов’їха в гаю щебетала.
Г як краще готувати великодню паску.
Д наче підручники видаватимуть завтра,
11. Складнопідрядним із підрядною порівняльною частиною є речення
А Дівчина, обсипана квітами, іде, немов пливе лебедонька в воді.
Б і вже чув композитор, як народжується пісня.
В Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Г Вода стояла на луках, скільки бачило око.
Д Як не знаєш правди до кінця, то й не мудруй.
12. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли випікають паску вписати замість крапок у реченні
А Я дуже люблю день, … .
Б Відчуття свята посилюється, … .
В Нагадай час, … .
Г Речення … неускладнене.
Д Завжди збираємося того вечора, … .
13. Складнопідрядним із підрядною частиною часу є речення
А Добре, коли чоловік з характером, з переконанням і хмелем неспокою.
Б Які б то звуки розітнулись, коли б ви дивних струн торкнулись!
В Нас оточує воркування струмків, коли ми опиняємося в долинці.
Г Яке це щастя, коли стіл довгий і тісно за ним від рідні.
Д Навіщо мені весна, коли твої очі — проліски?










Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Стилістика.Поняття про стиль і стилістичну норму. Стилі української літературної мови.

2 - А практичні завдання

3 - Є практичне заняття. Багатозначнї слова. Пароніми, омоніми