ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
(ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ)
Підготувала: Дерюгіна Л. М.
2017
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА. Відокремлені члени речення
МЕТА: систематизувати знання студентів про відокремлені члени речення;закріпити уміння визначати у реченні відокремлені члени речення, уживати потрібні розділові знаки; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення; прищеплювати любов до наслідків власної праці, виховувати любов до рідного краю, його краси і багатства.
ОБЛАДНАННЯ: презентація , опорні конспекти,таблиці
МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ : українська література, народознавство(звичаї та обряди українського народу).
ЛІТЕРАТУРА :
1.Глазова О. П. Українська пунктуація : Навчальний посібник .- Харків : Веста : Видавництво «Ранок», 2004.- 352 с.
2. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови . – 4 – те вид. - К.: Освіта, 2000. – 254 с.
3. Пазяк О. М., Кисіль Г.Г. Українська мова і культура мовлення : Навч. Посібник. – К. : Вища к.., 1995.- 239 с.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1.Оганізація початку заняття.
2.Мотивація навчання :
Слайди №1,2. Оголошення теми, мети, завдань.
2.Запис теми в зошити.
3. Актуалізація опорних знань :
1. Гра «Мікрофон». Команда ділиться на підгрупи «Лінгвісти», «Мовознавці», «Філологи», які підготували питання один для одного і повинні дати відповіді на них.
Орієнтовані питання:
гр. «Лінгвісти»- Розгадайте слайд №3
-Які члени речення можуть відокремлюватися? (тільки другорядні).
- Якими розділовими знаками відділяються на письмі відокремлені члени речення ? (, -). А в усному мовленні ?(логічним наголосом та паузою).
-гр. « Філологи» Визначити відокремлення в такому реченні :
Читаючи книгу про звичаї та обряди наших предків, я бажаю взяти участь у цих дійствах.
4.Уточнювальні слова в простому реченні.
- Які члени речення називаються уточнюючими? (які уточнюють, пояснюють, конкретизують ті члени , після яких вони стоять).
-гр. « Мовознавці» На які питання відповідають уточнюючі слова ? (хто саме?, який саме?, де саме?, коли саме?, як саме?). Які розділові знаки вживаються при відокремленні уточнюючих членів речення? (, - ( )).
- Знайдіть у реченні уточнення, який розділовий знак вжито для його виділення ?
Згадуючи розповідь про свято Івана Купала, я уявляю найголовніших персонажів – Купала та Марену.
2 «Хвилинка ерудита» (ПЕРЕВІРКА РОБОТИ «ДОМАШНІХ»ГРУП).
1.Представлення слайд-проектів міні-групами з лінгвістичних тем:
Слайди №4-10 - «Загальні умови відокремлення другорядних членів речення», «Відокремлені обставини» - гр.. «Мовознавці»
Слайди №11-14 - «Умови відокремлення означень, прикладок» - «Лінгвісти»
Слайди № 15,16- «Умови відокремлення додатків, уточнюючих членів речення» -гр. «Філологи»
- 3 .Синтаксична вікторина. Змагання між групами.
СИНТАКСИЧНА ВІКТОРИНА.
гр.. Філологи» До складу простих речень, крім головних і другорядних членів можуть входити слова, які не пов’язані з членами речення ніяким зв’язком.
- Що це за слова ? (звертання та вставні слова).
- Що таке звертання? (слова, сполучення слів чи речення , що називають особу чи предмет, до яких звертається мовець).
гр. « Лінгвісти».Які розділові знаки вживаються при звертаннях ?(, !). Визначте звертання в такому реченні : Оксано,14 січня свято Василя і «старий» Новий рік,тож прийдуть посипальники.
-Які слова називаються вставними ? ( не зв’язані з членами речення і надають реченню певного відтінку).
гр. « Мовознавці». Чи є вставні слова членами речення ? (ніколи не бувають).
-Які розділові знаки вживаються при вставних словах ? (, - ()). Усно визначте вставне слово в реченні : У ніч Різдвяну батько, згадавши, очевидно, молодість свою, дитинство усе своє , попросив матір заспівати йому колядок.
4. Виконання практичних завдань. Робота за слайдами
1 завдання.
Слайд №17.гр( «Філологи»). Коментоване письмо
Слайд № 18,19.(«Мовознавці») Закодувати речення. Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами.
Слайд №20 («Лінгвісти»). . Відредагувати речення, записавши їх у зошити. Виконати синтаксичний аналіз одного з речень
1. Перед малюнками дітей, які були виставлені у залі, товпилися батьки.
2. До мене підійшов брат мого товариша, який був капітаном футбольної команди.
3.Обличчя наших футболістів, які були замурзані, з побитими колінами, світилися радістю.
4. У коридорі я зустрів подругу моєї сестри, яка була палкою вболівальницею футбольної команди
2 завдання.
Слайд № 21 - «Лінгвісти» Знайти відповідність між прикладом і правилом відокремлення.
Слайд №22. « Філологи». Розгадати кросворд.
Слайд № 23. « Мовознавці». Скласти твір-мініатюру «Люблю осінь», використовуючи речення з відокремленими членами речення.
3 завдання. Виконання пошукових завдань. «Кубування». Проблемні питання.
«КУБУВАННЯ». ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ.
Викладач для проведення гри пропонує завдання проблемного змісту -запрошує підійти до столу лідерів команд та розіграти між собою завдання (По черзі викидають куб. На якій стороні куб зупиниться – то і є ваше завдання).
1.Чому в реченні перед першим сполучником та кома не стоїть, а перед другим – стоїть ?
У рідному краї весело співає серце та душа, у чужому краї хоч і не співає, та не забуває.
2. Чому між двома однаковими словами кома не стоїть ?
Ти гукай не гукай , а літа не почують.
3.Чому при повторенні сполучника ні кома не стоїть ?
Та від нього вже давно ні слуху ні духу не чути.
4. Чому слово навіть не відокремлене комами ?
Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий.
5.Чому в першому реченні слово буває відокремлене комою, а в другому ні.
Буває, часом сліпну від краси. Диво дивнеє на світі з тим серцем буває.
6.Чому перед словом як – от стоїть кома , а після нього стоїть двокрапка.
Всяке птаство , як – от : деркачів, перепілок, куликів, курочок – можна було викосити косою в траві.
4 завдання. Вибірково- кодова робота. (Робота біля дошки).
ЗАВДАННЯ. Записати речення під диктовку, розставити розділові знаки. Визначити ознаки простих речень за кодовою системою
ВИДИ РЕЧЕНЬ
|
КОДОВИЙ НОМЕР
|
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
|
1
|
НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ
|
2
|
РЕЧЕННЯ, УСКЛАДНЕНІ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ
|
3
|
РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ (ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНИ)
|
4
|
РЕЧЕННЯ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ
|
5
|
РЕЧЕННЯ УСКЛАДНЕНІ ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ
|
6
|
1.Напередодні Святої Трійці в суботу ранком до схід сонця дівчата й молодиці йдуть на левади рвати запашне зілля.
2.Ввечері цього ж дня квітчають свої хати зеленим гіллям ясеня осоки.
3.Гілля і молоді деревця зрубані в цей день для оздоби двору й хати називають клечанням.
4.До речі щедро насичений символікою обряд з квітами.
5. Свято першої борозни стародавня традиція пов’язувала з початком оранки сівби.
6.Юна дівчино намагайся вкласти у виріб не тільки хист і здібності а й душу.
Підсумок заняття.
«Діагностика знань»:
- Чи досягли ви поставленої на початку заняття мети?
- Які питання теми залишаються ще болючими?
- Подумайте,чи зможете ви їх вивчити самостійно?
- Запишіть питання, з якими вам потрібно звернутись за допомогою до викладача.
Домашнє завдання.
1. ВИСОКИЙ РІВЕНЬ (оц.. «5»)- скласти питання для вікторини з теми «Відокремлені члени речення»
2. СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ (оц.. «4».)Написати твір – роздум «Звичаї та обряди, які збереглися в моїй сім’ї від старших поколінь» з використанням відокремлених членів речення.
3. ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ. Виконати синтаксичний аналіз поданого речення: Готуючись до весілля, дівчина вишивала молодому та його батькам сорочки.
Комментарии
Отправить комментарий